Sunday, March 30, 2014

Memasak Untuk Menghibur Manusia

"Kalau memasak, pasanglah niat untuk menghibur manusia"

Kata2 yang cukup menarik yang sama sekali tidak pernah terlintas dalam benak saya. Aktifitas memasak saya niatkan biasanya untuk memperjuangkan fardhu kifayah menyediakan makanan yang halal. Kemudian untuk memudahkan orang untuk makan ketika mereka lapar. Sama sekali tidak pernah terbersit niat untuk menghibur manusia.

Ya...fitrah manusia suka pada makanan yang lezat. Bila memasak tanpa hati yang lalai, senantiasa berzikir, tentu makanan yang terhidang akan ikut berzikir. Bila dimakan akan mengingatkan pada Allah. Lagilah bila masakan itu sedap. Tentu akan bertambah rasa syukur manusia kepada Penciptanya.

Ya Allah ajarkan ilmu dari sisiMU untuk membuat masakan yang sedap. Moga manusia terhibur dengan nikmat sedapnya makanan dari rezkiMU.

Jangan jadikan aku hamba yang lalai, sehingga sayur mayur, ikan, daging, nasi bisa turut berzikir membesarkan namaMU. Semoga ketika manusia memakannya, hatinya ikut berzikir membesarkanMU wahai Tuhan. Sesungguhnya, Tuhan adalah hiburan sejati. Mendapatkan Tuhan adalah hiburan. Mendapatkan Allah akan mendapatkan segala-galanya.

Terima kasih Tuhan...

Ayam Kremes ala Cafe Ikhwan
Kembung bumbu kecap
Soto Ayam (by request)

No comments:

Post a Comment