Tuesday, July 7, 2015

Al Quran Petunjuk Bagi Yang Bertaqwa

KIta sudah memasuki 10 hari terakhir bulan Ramadhan. Adakah kita sudah mendapatkan buruan kita  dalam Ramadhan ini?

Ramadhan Allah datangkan untuk kita berpuasa di dalamnya supaya kita dapat menjadi orang yang bertaqwa. Apa taqwa itu? TAqwa itu takut pada Allah. Bila ada perasaan takut, apa ya berani buat maksiat? Bila takut, segala perintah akan dibuat dengan penuh taat. Sami'na waata'na, kami dengar dan kami taat. Ya, taat yang ngak pakai tapi....

Bila takut kepada Allah, kita akan menjalani hidup seperti jalan melewati jalanan yang penuh duri. Sungguh2 berhati-hati takut tercucuk duri. Itulah taqwa.

Dalam permulaan surat Al BAqarah, Allah telah berfirman, inilah kitab yang akan menjadi petunjuk buat orang yang MUTTAQIN. Orang muttaqin ini orang yang bertaqwa. YA....jelas sekali AL Quran ini adalah petunjuk bagi orang yang bertaqwa. KAlau ngak bertaqwa, Al Quran hanya akan menjadi angin lalu saja tidak mampu diamalkan dalam seluruh aspek kehidupan.


Dalam ayat yang lain, Allah juga menjelaskan bahwa wama yataqabbalullahu minal muttaqin, Allah hanya akan menerima amal orang yang bertaqwa. Kalau tak bertaqwa, Allah tidak akan terima.

Jadi, patutlah kita sedih dan cemas perasaan takut pada Allah belum subur di hati kita....

No comments:

Post a Comment