Sunday, September 7, 2014

Selamat Pergi Haji Om Mupi :)

Om Mupi dan keluarga

"berbekallah....dan sebaik2 bekal adalah taqwa", selamat jalan om mupi...moga dapat menghayati perjuangan dan pengorbanan Nabi Ibrahim dan keluarganya juga perjuangan Nabi Muhammad dan keluarganya. Semoga, pulang dapat membawa hati yang benar2 merasa hamba....

Kota Makah, asalnya adalah lembah tandus nan gersang, dibuka dan dibangun oleh seorang wanita yang sangat taat kepada suaminya. Ditemani seorang bayi yang masih merah, bakal seorang Nabi.

hebatnya siti Hajar...

Indonesia tanah subur, lempar kayu jadi tanaman (katanya), mengapa kita tidak minta pada Tuhan selesaikan masalah bangsa ini? Mengapa kita tidak mencontoh siti hajar yang mampu menyelesaikan masalah di lembah tandus nan gersang di kota makah?

Nampaknya, kita kurang bersandar pada Tuhan untuk menyelesaikan segala persoalan kita....

Usaha lahiriah, siti hajar buat juga, berlari2 dari sofwa ke marwa mencari air. Usaha lahiriah itu Tuhan suruh buat. Tapi keyakinan dan sandaran serta pergantungan harap, bulat kepada Tuhan, bukan bersandar pada usaha lahir.

Tuhan buktikan, yang mendatangkan air bukan karena Siti Hajar berlari mencari air, tetapi melalui tendangan anak bayinya yang sudah teramat kehausan.

Moga om mupi dapat pulang membawa semangat siti Hajar, membawa ketaatan siti Hajar, dan membawa rasa kehambaan seperti rasa kehambaan Siti Hajar yang begitu tinggi.

Sekali lagi selamat jalan....titip salam rindu saya kepada Baginda Rasul, Muhammad saw, dengan lafadz: "assalamualaika ayyuhannabiyyu warahmatullahi wabarakatuh"

No comments:

Post a Comment