Pages

Sunday, June 28, 2015

Tadarus Surat Al Qiyamah

Tadarus Surat Al Qiyamah.


Hari kiamat pasti akan terjadi. Setiap makhluk pasti akan mengalaminya. Ada kiamat kecil, ada kiamat besar. Kiamat kecil tiap hari berlaku di hadapan mata kita. Semut keinjak kemudian mati gepeng, itulah kiamat kecil yang berlaku baginya. Ikan kepancing, kemudian kita bakar, itulah kiamat kecil baginya. Sekali-sekala tetangga kita atau saudara kita sakit kemudian meninggal, kita pun menyaksikan kimat kecil. Kadang tanpa sebab sakit apa2 berlaku juga kiamat kecil itu.

Kalau kiamat besar, nanti akan ada peristiwa dihancurkannya alam semesta ini oleh Tuhan. Waktu itu semua akan binasa. Tiada lagi tempat bersembunyi dan berlindung.

Lantas, bila kiamat-kiamat kecil itu berlaku di depan mata kita dan kita pun juga yakin bahwa akan ada hari kiamat besar itu dan kita nanti akan dihidupkan kembali setelah kiamat besar berlaku, mengapa kita masih mengekalkan keinginan untuk terus menerus berbuat maksiat?


Tuhan...tolonglah kami.

Ketika nanti dihidupkan kembali,  Allah akan sempurnakan kembali diri kita. Tulang belulang yang sudah menjadi debu pun akan disempurkan kembali berbentuk seperti sedia kala. Itu perkabaran dari Tuhan. Tuhan berkuasa berbuat demikian.

Kemudian Tuhan akan beri balasan bagi yang berbuat baik dan beramal soleh dengan balasan yang berlipat ganda. Berseri-seri muka orang beriman pada hari itu. Sebaliknya bagi yang mengingkari Tuhan, siksa yang amat pedih akan dia rasakan tanpa berkesudahan. Semoga hati kita merasa takut pada Tuhan.

Ada sebagian orang yang mengingkari kuasa Tuhan yang mampu menghidupkan kembali manusia yang sudah jadi debu dan tulang belulang di hari akhirat nanti. Bagi mereka Tuhan suruh berpikir dan merenungi kembali bagaimana manusia diciptakan. Awalnya dari air mani yang tertumpah di rahim. Kemudian menjadi segumpal darah. Kemudian Tuhan ciptakan ciptakan dan sempurnakan kewujudannya. Tidakkah terasa kehebatan dan kuasa Tuhan dari peristiwa itu?

No comments:

Post a Comment